Recension: Hela Kakan

Hela Kakan, Kakan Hermansson (Bokförlaget Forum)

hela-kakan

Idag har jag nästan uteslutande lyssnat på Kakan Hermanssons Hela Kakan. Jag började direkt efter lämningen på förskolan och fortsatte i omgångar under en promenad genom Axelsberg, en ensamlunch vid köksbordet, blöjbyten, amning och hämtning på skolan.

Jag skulle säga att det här är en ultimat bok att lyssna på. Jag övervägde inte ens att läsa den? Jag ville liksom höra Kakans röst och sammantaget var det mer som att lyssna på ett sommarprat än att lyssna på en ljudbok. Hela Kakan handlar om … Kakan. Om att vara syster, dotter, feminist och lesbisk. Hade jag haft en tonårig lillasyster (herregud, det är snart mer logiskt att jag skulle ha en dotter i tonåren!?) så hade Hela Kakan varit en helt drömmig julklapp. Så många smarta meningar att ta med sig in i vuxenlivet. Själv tar jag framförallt med mig avsnittet där Kakan pratar om söner och hur viktigt det är att lära dem att uttrycka kärlek. Jag har alltid tänkt på att krama mina pojkar massor, att visa dem att närhet och känslor är kanonbra saker, och det tåls att påminnas.

Min enda invändning är att boken stundvis känns lite … pratig. Snabb och oredigerad? Förlaget måste (av helt rimliga skäl) hålla hög utgivningstakt när det kommer till böcker av kända personer som inte i huvudsak ägnar sig åt skrivande. Och då blir det därefter – relevant nu nu nu, men kanske inga klassiker? Och jag tror att Kakan skulle kunna skriva en bok som håller i flera år. En Under det rosa täcket för en ny generation kanske? Hennes röst är nödvändig, kanske framförallt ute i skolorna.

Annonser

2 thoughts on “Recension: Hela Kakan